Thursday, February 17, 2011

Hati yAng 'BeRCeLaRu'..haru biru..

Bismillahirahmanirrahim..dengan nama Allah Tuhan yang maha pengasih dan penyayang..

'Ataukah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang di alami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan digoncang (dengan berbagai cobaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Bilakah datang pertolongan Allah?"
Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.' -Al Baqarah 214-

Jika diri sudah bulat tekad untuk bergelar pejuang kepada agama Allah taala, mengintima'kan diri dalam harakah islam melalui gerak kerja menegakkan hukum syariat Allah taala di atas muka bumi Allah SWT ini..kita pasti akan di UJI oleh rabbul jalil pemilik hati-hati kita,rab pemilik sekelian alam maya ini,dan rab yang menguasai hari pembalasan serta pemilik mutlak syurga dan neraka.

Tanda seseorang hamba disayangi oleh Tuhannya ialah apabila ujian diberikan kepadanya.Ini merupakan satu proses penapisan bagi melihat hamba yang betul2 ikhlas di dalam perjuangan ini. Melalui ujian..dapat membezakan antara hamba yang beriman,fasiq dan munafiq.

Hamba-hamba yang ikhlas sesekali tidak akan berpaling dari perjuangan ini dengan apa jua rintangan yang disediakan dihadapannya.Hal ini kerana mereka percaya dengan kalam Allah sepertimana yang direkodkan dalam al-Furqan surah ke-2, surah al-Baqarah ayat terakhir, ayat 286..

'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya. (Mereka berdoa), " Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kamu jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir." '

Ayat di atas merupan doa'yang ma'thur yang juga terdapat dalam kitab Ma'thurat yang disusun oleh As Syahid Imam Hasan Al-Banna..

Jadi marilaha jom pakat renung dan seterusnya beramal Insya-Allah dengan kata-kata Ibnu mas'ud...beliau berkata bila mana hati atau fikiran bercelaru, rasa haru biru maka ;lakukanlah 3 perkara ini:

1.hadirkanlah diri ditempat orang-orang membaca Al-Quran,membacanya @ mendengar bacaan mereka..

2.menghadiri majlis2 ilmu/kuliah yang mana dapat mengingatkan diri kepada tuhan..

3.pergilah ke tempat yang sunyi, maka bertafakurlah kamu kepada Allah..


Akhir kata, jom sama-sama doa moga diberi hati yang istiqamah dalam perjuangan 'nafas panjang ini'..amin..

0 comments:

Post a Comment