Saturday, February 12, 2011

Kebahagiaan ada pada diri Anda

Menghilangkan kegelisahan

*Iman itu menghilangkan kegelisahan dan melenyapkan duka cita. Iman itu adalah kekasih orang-orang yang beriman dan kesenangan orang-orang yang beribadah.

*Segala sesuatu yang telah berlalu itu tiada berguna, oleh kerana itu janganlah mengingat masa-masa yang telah berlalu, sebab hal itu telah hilang dan binasa.

*Terimalah ketentuan Allah itu dengan senang hati, terimalah rezeki yang telah ditentukan itu dengan lapang dada, sebab segala sesuatu itu sudah ada ketentuannya, oleh kerana itu janganlah berkeluh kesah.

*Ingatlah bahawa mengingati Allah dapat menenangkan hati dan menghindarkan diri dari berbuat dosa. Allah yang maha mengetahui yang ghaib menyukai orang-orang ang berzikir, dan zikir itu melepaskan seseorang dari mara bahaya.


Jangan berdendam


*Janganlah menunggu ucapan terima kasih dari seseorang, cukuplah engkau memperoleh pahala dari Allah yang Maha Memberi. Janganlah membalas orang yang berbuat dengki dan dendam kepadamu dengan perbuatan yang sama.

*Bila engkau dapat melakukan suatu pekerjaan pada pagi hari maka jangan tunggu sampai petang hari. Hiduplah sepanjang hari dan bulatkanlah azammu untuk memperbaiki hari-harimu.

*Biarkan masa depan itu datang sendiri, janganlah mementingkan hari esok, sebab bila engkau berbuat baik pada hari ini maka hari esokmu sudah pasti baik.

*Sucikanlah hatimu dari sifat dengki, bersihkanlah dia dari sifat dendam, benci dan permusuhan.

DR. 'Aidh Abdullah Al- Qarni

0 comments:

Post a Comment